Overstappen van internetprovider, wat zijn de mogelijken.

Iedereen heeft zo zijn eigen reden om over te stappen. Zo is de ene persoon niet tevreden over zijn huidige provider terwijl de andere persoon juist overstapt om kosten te besparen. Als u besluit dat u wilt gaan overstappen dan wilt u natuurlijk weten welke stappen u moet zetten en wat verder de mogelijkheden zijn. Hieronder volgt een gemakkelijk te volgen stappenplan.

Controleer uw huidige internetcontract
Als u wilt overstappen gaat u eerst kijken tot wanneer uw contract loopt, de meeste internetabonnementen worden afgesloten met een duur van 1 of 2 jaar. Na de afloop van deze eerste contractsperiode kunt u maandelijks opzeggen. Wilt u opzeggen voordat uw contractsperiode afloopt, dan betaalt u vaak de resterende periode van het contract, dit is dus niet verstandig. Bij Ziggo kunt u altijd maandelijksopzeggen. De datum dat u contract afloopt is belangrijk om te onthouden, deze moet u namelijk doorgeven aan de internetprovider waar naar u over gaat stappen. Verder controleert u natuurlijk de diensten die u afneemt, heeft u een los internetabonnement of misschien alles in 1 en wat zijn hierbij de voorwaarden en snelheden. 

Kiezen voor een andere internetprovider

Er is veel keuze in internetproviders, zo kunt u kiezen voor een ADSL, Kabel of een Glasvezelprovider. Aangezien Glasvezel nog beperkt beschikbaar is zullen we hier niet verder op in gaan. Er zijn 6 grote aanbieders van diensten via ADSL, oftewel diensten via de telefoonaansluiting. Deze providers zijn KPN, T-Mobile, Tele2

Verzorgingsgebied kabelproviders

,XS4ALL, Telfort en Scarlet. De twee grote kabelaanbieders zijn UPC en Ziggo. ADSL providers bieden hun diensten bijna overal aan, de twee kabelproviders hebben elk een eigen gebied. Dus afhankelijk van waar u woont kunt u kiezen tussen Ziggo of een van de ADSL aanbieders of tussen UPC en een van de ADSL aanbieders. De rode gebieden op het plaatje is het verzorgingsgebied van Ziggo, op de overige gebieden levert UPC zijn diensten. 

Wat bieden de internetproviders aan
Iedereen heeft zo zijn eigen wensen, daarom kan men zelf kiezen welke diensten hij/zij bij een internetprovider afneemt. Echter bij een kabelprovider bent u altijd verplicht een tv abonnement af te nemen, aangezien de diensten via de kabel over de tv-kabel loopt. Via de kabel kunt u dus kiezen uit een los tv abonnement, tv en bellen, tv en internet of een alles in 1 pakket. Bij de adslproviders moet u altijd internet afnemen, aangezien hierbij de diensten via de telefoonlijn lopen moet u opletten of extra moet betalen voor de telefoonlijn. Via ADSL kan men dus kiezen voor een los internet abonnement, internet en bellen, internet en tv of een alles in 1 pakket. 

De verschillen tussen de pakketten van internet providers
De verschillen tussen internetprovider zit hem in wat ze precies aanbieden in hun pakketten. Hierbij moet u denken aan de download en uploadsnelheid van het internet wat vaak op een manier als deze wordt aangegeven 20Mbit/1Mbit. Hierbij staat het eerste getal voor de downloadsnelheid, dus de snelheid waarmee je bestanden van het internet naar je computer krijgt, het tweede getal staat voor de uploadsnelheid, ofwel de snelheid waarmee je bestanden van je computer naar het internet zet. Op het gebied van telefonie is het belangrijk om te kijken hoeveel men betaalt aan het starttarief en hoeveel men betaalt per minuut, dit kan per provider sterk verschillen. Een derde punt waar op gelet moet worden is de televisiedienst die aangeboden wordt, gaat het hierbij om analoge televisie, digitale televisie, televisie via digitenne of interactieve televisie. Analoge televisie loopt alleen via de kabel. Digitale televisie via zowel de kabel als via ADSL. Digitenne gaat door middel van een klein antennetje en word door onder andere KPN aangeboden. Interactieve televisie is de nieuwste manier van televisie kijken waarbij u live kunt pauzeren en opnemen.

Het overstappen
Heeft u alle vorige stappen afgerond en dus de keuze gemaakt wat u wilt, dan kunt u gaan overstappen. Overstappen gaat heel gemakkelijk door middel van de overstaphulp. Dit houdt in dat uw nieuwe internetprovider alles voor u regelt, u geeft bij een nieuwe internetprovider aan dat u over wilt stappen en geeft aan per wanneer u dit wilt doen (wanneer uw contract afloopt of bij verlenging na de opzegtermijn van 1 maand). De nieuwe internetprovider regelt dat uw huidige internetabonnement wordt opgezegd en dat u geen dag zonder internet zit.

Dus wilt u overstappen van internetprovider, volg dan het stappenplan hierboven en dan wordt het overstappen nog gemakkelijker.