U gaat verhuizen, een spannende tijd maar ook zeker een stressvolle tijd. Als je gaat verhuizen zijn er tal van dingen die je moet regelen. Kan je je huidige energieleveranciers houden of moet je een andere zoeken en hoe zit dit eigenlijk met je internetprovider. Wij gaan kijken wat je moet doen als je gaat verhuizen en je je huidige internetprovider wilt behouden, wat zijn hier de kosten van en hoe ver van te voren moet je dit regelen. Wat als je huidige internetprovider geen diensten levert op je nieuwe adres, wat doe je dan?

 

Tijdig doorgeven
Zodra je weet dat je gaat verhuizen is het belangrijk om dit zo snel mogelijk door te geven aan je internetprovider. Dit aangezien het een tijd kan duren om de verhuizing administratief te regelen. Hoe lang je je verhuizing van te voren door moet geven is afhankelijk van je internetprovider, dit varieert tussen minimaal 1 week tot circa 30 dagen (1maand) van te voren. Geef je je verhuizing niet tijdig door, dan heb je de kans dat je diensten niet op tijd zijn aangesloten en je dus een tijd zonder internet, telefonie en/of televisie zit. Bij elke provider kan je een verhuizing telefonisch doorgeven en vaak ook online via een eigen account. Als je een ADSL abonnement hebt, dan moet je ook je telefoonlijn verhuizen via KPN. Hoe ver van te voren moet je je verhuizing bij jouw internetprovider doorgeven, check dit hieronder:
KPN : 2 weken van te voren.
Ziggo: 2 weken van te voren.
UPC : minimaal 1 week van te voren en maximaal 3 maanden.
XS4ALL : 3 weken van te voren.
Scarlet: 2 tot 3 weken van te voren.
T-mobile : 3 weken van te voren.
Tele2 : Circa 30 dagen van te voren.

Kosten voor verhuizing
Aangezien verhuizen voor je internetprovider administratieve gevolgen heeft, brengen de meeste internetproviders hiervoor een vergoeding in rekening. Er zijn twee providers die geen kosten in rekening brengen bij verhuizing en dat zijn Ziggo en XS4ALL. De eventuele verhuiskosten worden verrekend op je eerst volgende factuur.
KPN : Geen verhuiskosten.
Ziggo : Geen verhuiskosten.
UPC : 25 euro.
XS4ALL : Geen verhuiskosten.
Scarlet: 24,95 euro.
T-mobile : 50 euro (gratis bij FiberFast abonnementen)
Tele2 : 35 euro

Overstappen van internetprovider
Je bent heel tevreden met je huidige internetprovider en zou deze graag mee willen nemen naar je nieuwe adres, echter deze levert geen diensten op je nieuwe adres. In dat geval zit er niets anders op dan het kiezen van een andere internetprovider. Als je geen vergelijkbare diensten kan krijgen van je huidige provider op je nieuwe adres, dan kan je kosteloos je contract opzeggen. In dit geval moet je wel rekening houden met een opzegtermijn van 1 maand. Ga je verhuizen en wil je op je nieuwe adres een andere internetprovider, ondanks dat je je huidige internetprovider ook op je nieuwe adres diensten kan leveren, dan moet je een opstapboete betalen. Verhuizen is namelijk geen geldige reden om je contract op te zeggen als de diensten gewoon op je nieuwe adres gelevert kunnen worden. In dit geval betaal je de resterende maanden van je contract, dit noemen ze ook wel een opstapboete. Hoe hoog deze boete zal zijn is afhankelijk van de resterende looptijd van je contract en de kosten die je normaal per maand betaalt. 

Behouden van je huIdige telefoonnummer
Als je gaat verhuizen neem je natuurlijk het liefst ook je huidige vaste telefoonnummer mee, op deze manier hoef je niet iedereen te laten weten dat je een nieuw nummer hebt. Het is mogelijk je huidige nummer te behouden, maar alleen als je binnen de regio verhuist. Alleen als je nieuwe woonplaats hetzelfde netnummer heeft als je huidige woning, dan kan je hetzelfde nummer behouden. Verhuis je niet binnen het netnummer gebied dan krijg je een nieuw nummer van uit je provider. 

Checken of je verhuizing is geregeld
Je gaat bijna verhuizen en je wilt zeker zijn dat je wijziging van adres, je verhuizing wel goed is doorgekomen. Je wilt natuurlijk niet zonder diensten zitten namelijk. De status van je verhuizing kan je vaak zien via je eigen account op de website van je internetprovider. Sommige providers bieden echter nog wat extra's. Zo sturen KPN, UPC, Ziggo en XS4ALL je een bevestigingsbrief voor het doorgeven van je verhuizing. KPN stuurt je verder nog een week voor de verhuizing een e-mail met tips en 24 uur nadat de verbinding tot stand is gebracht stuurt KPN hierover een sms. 3 dagen na de verhuizing ontvangt u van KPN tevens een e-mail om te vragen of alles rond de verhuizing naar wens is verlopen. Ook bij UPC ontvangt u een SMS zodra het signaal in uw nieuwe woning is omgeschakeld. Bij XS4ALL ontvang je een brief zodra de verhuizing is afgerond met een bevestiging van de afronding, tevens kan je bij XS4ALL je verhuizing online volgen.