Ik vind deze pagina handig:
Internet providers worden verplicht compensatie te geven bij storing

Internet providers worden verplicht compensatie te geven bij storingVanaf 1 juli 2017 zijn internet providers verplicht om een compensatie aan te bieden wanneer er een storing is. Een compensatie zal gelden voor zowel klanten van vaste als mobiele telefonie, televisie en internet.

Wettelijke compensatie na langdurige storing

Minister Kamp van Economische Zaken heeft een wetswijziging opgenomen waardoor internet providers verplicht zijn zowel consumenten als zakelijke klanten te compenseren wanneer er een storing is die 12 uur of langer duurt. Deze wetswijziging is opgetreden omdat internet en telefonie tegenwoordig onmisbaar zijn geworden. Het is natuurlijk erg vervelend wanneer je een tijd lang niet op het internet kan of kan telefoneren, maar uiteindelijk heeft het ook voor de economie gevolgen, aldus minister Kamp.

Vooralsnog is er een wettelijke compensatie vastgesteld. Bij een storing tussen de 12 en 24 uur heb je als klant recht op minimaal één dertigste deel van je abonnementskosten. Duurt de storing tussen de 24 en 48 uur, dan heb je recht op twee dertigste deel van je abonnementskosten. Dit loopt iedere keer op. Internet providers zijn echter wel vrij om een andere compensatie aan te bieden, zoals extra data te goed voor mobiele telefonie. Als klant moet je hier wel uitdrukkelijk akkoord mee gaan. Als klant zijnde heb je minimaal recht op € 1,- compensatie.

Internet providers moeten een compensatie aanbieden na storing

Het is lastig om aan te geven welke internet providers de minste storingen hebben. Over het algemeen heb je op het glasvezel netwerk minder storingen dan op het kabel- of DSL-netwerk. Echter hoeft een storing niet per se met het netwerk te maken hebben. Een tijd geleden heeft KPN nog last gehad van een storing door een fout in het centrale systeem. Mocht je het meest constante netwerk willen, dan is het wel aan te raden om te kiezen voor glasvezel internet.

De regeling van een compensatie is een stap in de goede richting. Gelukkig komt het nauwelijks voor dat internet providers een storing hebben van meer dan 12 uur. Maar blijft een storing van een aantal uur natuurlijk ook zeer vervelend. Je kunt bij je huidige internet provider altijd een melding maken van een storing. De internet provider zal dit vervolgens proberen te verhelpen en kan er eventueel altijd nog een compensatie tegenover zetten.

Internet provider met het laagste storingspercentage

Internet TV en bellen

20/2 Mbit DSL
90 zenders - 28 in HD
€ 0,10 per minuut

Prijs details

€ 57,50 p.m.
Activatiekosten € 35,-
1ste 3 maanden € 40,- p.m.

Maandprijs

€ 56,04

Meer Info
 
< Vorige   Volgende >
 
U bent hier  :Home